Söndagsmiddag

Söndagens icke avanserade men något tidskrävande middag ser ni på bilderna. Tänk att något så gott kan vara så enkelt? Fick plötsligt inspiration att trixa lite i köket igår, vilket resulterade i Teriyaki kycklingspett samt ugnsgrönsaker med honung och timjan.


Så här gjorde jag på ett ungefär:
Skar kycklingfiléer i ca. 2x2cm bitar och lade dem i en skål med teriyaki sås/marinad samt vitlökspulver. Medans kycklingen gottade sig i såsen skalade jag morötter och potatis och skar dem samt lade dem på en djup plåt med bakplåtspapper. Kryddade med lite salt, grillkrydda, vitlökspulver samt drisslade lite honung, smält smör och timjan över.
Sedan tog jag ut kycklingbitarna och trädde ca. 5 st bitar på grillspätt som legat i blöt. Stekte dem i lite smör och teriyaki och lade dem sedan i ugnen. Vill minnas att grönsakerna var närmare 45 min i ugnen på 225 grader och 15 min på grill mode då spetten var i ugnen.
Servera med vitlöksdipp, en bit batong samt sallad.
Jag såg till att laga tillräckligt mycket för att även fylla två lunchlådor den här veckan. Lyx!
silje

Kommentera / Leave a comment

