Livets grindar


Vandrade Långgatan upp och ner igår i den kyliga vinden utan direkt mål. Brände av några bilder på stuprännor och andra obetydliga ting, inget halleluja moment fotomässigt. Men så fångades min blick av en enslig, lila ballong som dansade runt en till synes äldre grind. Grinden såg väldigt kall ut, men verkade leda till en går och ett hus som såg väldigt varmt och kärleksfullt ut. Kanske hade de haft kalas, och sedan låtit ballongen hänga kvar några extra dagar.
Jag kunde inte låta bli att gå över till andra sidan av gatan, för att först betrakta den ensamma, lila ballongen. Lite genant plockade jag upp kameran, och knäppte försiktigt några fjuttiga bilder. Ballongen dansade en vild, men glad dans och var rätt svårfångad på bild. När jag stod där vid grinden medans den kyliga vårvinden rev och slet i mitt hår gick det upp för mig, ballongen kunde lika gärna symbolisera mig och grinden – den kunde lika gärana symbolisera en av livets alla grindar! Förstår ni hur jag menar?
Jag skall förklara. Livet är ju fyllt av möjligheter, och ofta har du mål eller en plan som du vill förverkliga på något sätt. Ni känner säkert alla till ordspråket när en dörr stängs så öppnas en annan? Precis så är det ju ofta. Jag brukar även tänka som så att under livets väg möter en på många grindar, en del öppnas inte lika lätt som andra. För att grinden ska öppnas och för att du ska kunna ta dig ett steg närmare ditt mål måste du kanske utföra en del saker först. Något som jag också lärt mig är att ingen kommer stå där vid grinden och öppna den för dig, som Rasmus på luffen. Nej, det är upp till dig själv om grinden öppnas, och det är värt att kämpa för att slutligen nå dit du vill – vare sig det gäller din yrkeskarriär eller något helt annat. Det är bara jag själv som kan bana vägen för mig själv. Och trots att jag ibland stannar vid någon grind, och känner mig lika fångad som den lila ballongen på bilden, vet jag att det förr eller senare löser sig – bandet nöts av och jag kan fritt flyga iväg mot följande mål.
silje

6 reaktioner på ”Livets grindar

  1. Det var ett intressant inlägg Silje!

    Ska jag vara ärlig sku jag sådär normalt inte ge bilden så värst mycket uppmärksamhet (tex i ett galleri), men med hjälp av din text når den liksom HEEELT andra höjder. Jag har mer och mer börjat gilla bilder som förmedlar en historia – oberoende om bilden i sig berättar historien eller om historien framgår ur en text ackompanjerad till bilden.

    • Tack så mycket roligt med feedback! Håller helt med dig, bilden är inte någon master piece men texten och bilden tillsammans lyfter fram varandra på något sätt :)

Kommentera / Leave a comment

