Nyårslöften

Jag har tänkt en hel del på det här med nyårslöften. Jag brukar inte ge några nyårslöften, eftersom det mest känns som tomma ord med besvikelse som följd om löftet bryts. För mig betyder ordet löfte att det även på något sätt är förutbestämt att det ska lyckas. Jag brukar istället lägga upp mål för det nya året, som jag sedan strävar efter att uppnå. Visst kan en väl också sträva efter att hålla ett löfte, men det blir mera negativt betonat om det bryts. När det gäller mål, kan en lägga upp delmål för att sedan nå det slutliga målet. Tidsaspekten väljer jag själv, och korrigerar beroende på hur det verkar, – ibland kan ju tidsaspekten eller slutmålet visa sig vara orealistiskt.

Ett mål som jag har för år 2014 är att bli mera säker på mig själv då jag pratar finska inför en stor grupp. Ska verkligen försöka sträva efter att känna mig mer bekväm i de situationerna och inte bry mig om jag säger fel eller lägger orden i helt fel ordning. Jag peppar mig själv med att det är modigt att göra sådant som en inte är riktigt bekväm med och att det är modigt att inte bry sig om det går fel, – jag försöker iallafall och jag kan mera finska än de kan svenska. Och för att få så mycket som möjlig ut av exempelvis skolningarna jag går på behöver jag strunta i att jag säger fel och istället fråga på. Jag kan bara bli bättre.

Så detta är ett av mina mål för år 2014, de andra ska jag fundera på ännu. Gillar ni förresten att läsa om mina tankar och funderingar eller blir det för mycket babbel? Ett annat mål för år 2014 är att bloggmässigt växa lite, vill få en bättre blogg och attrahera flera till att läsa den.
silje

2 reaktioner på ”Nyårslöften

  1. Låter som ett bra mål! Har själv också lite problem med samma sak så skönt att höra att det också finns andra som är lite osäkra på att tala finska framför en grupp :)

    • Tror det är ett bra mål att sträva efter :)
      Vi är säkert många som känner likadant! Jag blir till och med nervös då jag vid kurssammanhang ska säga vad jag heter och var jag jobbar. allt kommer ut i fel ordning! :D

Kommentera / Leave a comment

