Inredning: Soffhörnet – Jul

IMG_6697

Soffhörnet har även bytt lite nyanser. Känns roligt och fräscht med en ny färg. Ska vänta tills slutet av veckan med att lägga upp resten av julpyntet vi köpte på Ikea för några veckor sedan. Har inte riktigt fattat att det bara är 4 veckor kvar till Jul!? Det är fortfarande väldigt grått och dystert ute när det inte kommit någon snö än.
Hur firar ni förresten Lillajul? Brukar ni äta något speciellt eller ge varandra en Lillajulsgåva?

asilje

8 reaktioner på ”Inredning: Soffhörnet – Jul

  1. Hej på dig! Så rolig att hitta din blogg!

    Vad mysigt ni har! :) Vi firar lillajul hos mina föräldrar med lillajulstårta (”murotaikina”-liknande deg med kokt torkad plommon mellan våningarna), glögg o klassisk musik. En liten lillajulsgran har vi o så brukar vi o få något smått i en överraskningspåse. Jag älskar lillajulen! (Som vi alltid firar kvällen innan första advent).

    Kan du förresten skriva nån gång lite om Norge? Jag ska faktiskt ha en kurs på våren i norska språk och väntar så mycket på det! :)

    • Nämen HEJ! Vad roligt att du hittade hit! :) Det var en tid sen! Tänkte faktiskt på x3m bloggarna + bloggare här om dagen :)
      Tack ska du ha! Er lillajul låter väldigt mysig. Roligt att hålla vid traditioner.Har faktiskt aldrig smakat på en dylik tårta, måste ta och googla hur den ser ut, låter iaf gott!

      Vad kul att du ska börja läsa norska! :D Vad sysslar du annars med nu för tiden? :)
      Jag kan absolut skriva lite mera om Norge, är det något speciellt du önskar? Här finns nog bilder från mina senaste Norge resor som du kan kolla så länge, tror du borde hitta dem under kategorin travel.
      Kul att du kikade förbi! :)

      • Jag tror inte tårtan hittas genom att googla. Recepten har gått i mammas släkt. Har iaf inte sett eller hört om liknande nån annanstans o ingen som smakat den hos oss har förut smakat på nåt liknande.

        Norska (samt danska o isländska) hör till ämnesstudierna i svenska språk, det jag för tillfället studerar vid uni. Har hittills trivts väldigt bra med studierna! Gillar mest litteratur då vi endast ”behövt” läsa böcker, se på filmer o skriva essäer av dem. :D

        Jag ska nog kolla igenom alla Norge-relaterade inlägg (o säkert alla andra också!) Vad som kanske mest intresserar mig är just språket (skillnader mellan norska o svenska), kulturen, seder o bruk i Norge och förstås naturen. Men jag gillar att läsa nästan vad som helst, även av andra ämne än Norge! :)

      • Aah gissade lite att det är nåt familjerecept :) Har inte hört om det tidigare.

        Låter faktiskr intressant och roligt :) Något jag också är intresserad av, och språk är ju alltid kul. Ska ni göra någon resa sen så ni får använda er av språken i prkatiken sen? ;)

        Okej, ska se vad jag hittar på för ytterligare inlägg om Norge :) Roligt att du kommer med förslag till blogginlägg!

  2. Jättemysigt!! :D Det är härligt då man får byta färger och härja såhär i juletider :D Lillajul brukar firas hemma med mys och glögg. Kanske ibland små presenter. Men då vi var små kom alltid en liten tomtenisse och lämnade paket i postlådan på lillajul :)

  3. Svar: japp, ska bli spännande att prova :)

    När ja va liten hade vi en lillajuls gran och under den låg det plötsligt en chokladtomte var åt oss syskon. Det vaar jättespännande minns jag :) sen dess har vi nog aldri firat lillajul o de betyder att de int ha skett på säkert 15 år åtminstone :) men de låter mysigt då andra berättar om sina traditioner :)

Kommentera / Leave a comment

