Recept på Rocky Road kakan

rr

Mycket enkelt och få ingredienser, men otroligt gott! Du behöver en kakform vars insida du ska klä med plast för att kakan ska lossna lätt från formen.

Gör så här:

Dela pepparkakorna i mindre delar i en bunke samt häll med popcornen. Jag köpte färdig poppade popcorn, men micropoppade går lika bra – kolla bara att det inte kommer med några kärnor. Dela chokladen i bitar. Smält smöret och ha sedan i chokladbitarna efter hand och rör om allting till en jämn ‘smet’. Sedan blandar du helt enkelt ihop allting och lägger det i formen, tryck ihop allting efter hand. Låt stelna i kylskåpet.

I original receptet hade de även med cocktail körsbär, vilka jag valde att skippa. De hade även valt att dekorera kakan med vitchoklad som de ringlade runt kakan. Jag valde istället att ‘limma’ (med choklad) på små hjärtan av choklad.

Barnens miner på farsdagskalaset var obeskrivliga då de skådade detta lilla spektakel till kaka, den fick mer än godkännt vill jag lova! Nästa gång jag gör den tror jag att jag ska fördela ‘smeten’ i muffinsformar eftersom den är lite besvärlig att skära.

-S

En reaktion på ”Recept på Rocky Road kakan

Kommentera / Leave a comment

