Happy Feet

nike1
Dags för ett inlägg som skiljer sig från cake pops, inredning, shopping och strandliv! Det var länge sedan jag skrivit något träningsrelaterat kan man lugnt konstatera. Men det har även en logisk förklarning som inte är kärnfysik precis. Jag har helt enkelt varit slö på den fronten. Det här inlägget kommer inte heller att ägnas åt varken träning eller kost, utan mina fötters hälsa. Inhandlade dessa turkosa Nike i fredags, på rea dessutom.
nike2
Det ligger nämligen till som så att jag har bestämt mig för att bli jumppatoss-flicka, mer eller mindre på heltid. Mina fötter måste skonas efter att ha gått med platta sandaler och converse allt för länge. Märker bra av det i fötterna. Faktum är att jag borde gå med mina inlägg dagligen, som är utformade för just mina fötter. Dessvärre måste man köpa skor enligt inläggen, det måste alltså rymmas in i skorna och man får ofta ta någon nummer större än normalt. Inte kanske alltid det roligaste då man redan har två smala skidor till fötter.
nike3
I början av året bestämde jag mig för att det var dags att skaffa personligt utformade inlägg, främst till mina träningsskor eftersom det är då jag känner mest av min fotproblematik. Mina calcaneus (hälben) har nämligen valgusställning (läs: hälbenen vänder sig inåt), vänster värre än höger, vilket innebär att mina förtter är i överpronation. Belastningen blir således väldigt kraftig på det mediala valvet samt på muskulaturen i fötter och vader. Det transversala valvet (läs: det framme vid tårna) är även ihopsjunkent. Tillsynes ser det ut som om jag har plattfot, vilket inte helt stämmer eftersom jag har tydliga medialavalv då jag inte har tyngd på fötterna, men på grund av strukturella felställningar belastas valvet då och vidtar en ”plattar” form då jag står, går och springer.
nike4
Här ser ni den undre sidan av mina inlägg. Inläggen värms först upp för att kunna formas efter ens fot efteråt. Sedan om det behövs bygger man upp med olika material under sulan för att åstadkomma önskad effekt. Höger och vänster ser såklar olika ut, varav vänster har mera stöd. De olika delarna hjälper till att korrigera fötternas ställning genom att bland annat stöda upp det mediala valvet samt ge en rakare ställning för calcaneus.
Hoppas att detta inlägg intresserade någon. Jag är själv mycket intresserad av fötter, och skulle gärna lära mig att laga olika former av inlägg. Det är så himla intressant. Jag har personlig erfarenhet av vad de gör för mina fötter, men även vad små förhöjningar kan ge åt mina klienter på jobbet då vi tränar. Så nu har jag som mål att använda mig mycket av mina ny skor + inlägg för en bättre fothälsa. Nu är det Happy Feet som gäller!

Ps. Skorna var nu på -40% rea i Sello, man modell då de ej hade min storlek. Men de passar bra ändå, trots att jag har världens smalast fot för min fots längd.
-S

9 reaktioner på ”Happy Feet

  1. Jag har oxo nyligen skaffat riktiga bekväma arbetsskor åt mig, med en bekväm förhöjning i mitten av skorna, och det drar inte mera i fötterna på kvällarna..stor skillnad…

Kommentera / Leave a comment

