Bakning: Cake Pops

cakep
Igår bakade jag alltså Cake Pops för första gången. Jag följde ingen egentlig recept utan hade läst lite olika och gjorde min egen variant. De flesta recepten jag läste grundade sig på Ballerina Kladdkaka vilket jag inte hittade i butiken.

Dessa ingredienser använde jag mig av:

  • 2 st tårtbotten
  • kakaopulver
  • philadelphia ost
  • choklad (observera: använd bakchoklad för att undvika att chokladen blir för rinnig!)
  • mandel kross samt strössel
  • grillpinnar

IMG_3248
Smula tårtbottnen med antingen elvisp eller i matberädare. Tillägg kakaopulver om du vill ha choklad smak. Då tårbottnen är fint smulade tillägger du philadelphia osten, ca 50-75g/tårtbotten. Blanda väl. Sedan är det bara att rulla små bollar av degen samt ställa dem i frysen ca. 15 min. Under tiden de är i frysen kan man förbereda chokladen.
IMG_3250
Smält chokladen i en skål över en kastrull med hett/kokande vatten. Doppa sedan grillpinnarna i choklad och tryck dem sedan in kakbollarna för att de ska hållas bättre på. Sedan är det bara att doppa dem i den flytande chokladen och låta överlopps choklad rinna av.
IMG_3254
Dekorera sedan Cake Pops’en med exempelvis mandelkross eller strössel genom att doppa dem lätt i dekorationen.
cakep2

Hur mina Cake Pops blev kommer jag att visa i följande inlägg. Lycka till!

-S

En reaktion på ”Bakning: Cake Pops

  1. Ping: Inför Alla Hjärtans Dag | Silje Therese

Kommentera / Leave a comment

