Livets och havets val

Jag ligger lite efter med bilderna från Norge ännu. Tänkte visa lite bilder på sånt som vi kanske inte har i Finland.

20130215-102541.jpg

Här ser ni en helt vanlig butikshylla i en mat affär i Norge, fylld med olika former av fisk. Det finns så många olika former av fisk att jag som icke fisk älskare inte vet vart jag ska vända huvudet. Jag har dock börjat komma över min fiskfobi och granskade hyllorna lite noggrannare den här gången. Något av det roligaste på utlandsresorna är ju att gå i matbutikerna och kolla på allt ”annorlunda”, d.v.s. produkter vi inte har eller är vana vid.

på bilden ser ni: fiskekaker, fiskepudding, fiskeboller, påleggslaks, røkt ørret, fiskebonader med steinbit, blandball (haha), thai fiskekaker, løkball, Hitralaks, røkt laks med mera. Fisk i alla tänkbara format.

20130215-102636.jpg

M hade önskat sig valbilder här på bloggen efter Norge resan. Tyvärr såg jag ingen levande sådan denna gången, men kan ni gissa vad det som finns i den vita skålen?

20130215-102624.jpgJavisst! Det är val kött! Det här utlöser kanske arga tankar och känslor hos många, – det gjorde det hos mig också då jag fick veta att vi skulle äta valkött till middag. Jag fick liksom obehag… Jag fick dock veta att det bara fångas en viss kvot per år av en art som inte är utrotningshotad. Och ja, sättet de dödas på är grymt, men se en dokumenter om hur kor, grisar och höns dödas så förstår du att det är lika grymt.

Köttet sälj i vacuumförpackning av ”hval båten” som kommer någon gång per år. Öborna är då ute i god tid för att köpa av köttet innan det är utsålt.

Köttet kryddades och stektes för att sedan koka i runt fyra timmar i sås för att det skulle bli så mört och gott som möjligt. Då köttet var rått såg det egentligen ut som nötkött men med en mer lila aktig färg. Jag hade kanske förväntat mig att det skulle ha sett mer ut som fisk kött vilket det inte gjorde, valen är ju ett däggdjur… Det var dock aningen torrare än nötkött, men smakade bra. Till köttet hade vi förutom den bruna såsen den kokat i, potatis ärtstuvning och lingonbärssylt (ertestuing og tyttebær). Det var ju en upplevelse i sig att bli serverad valkött.

När jag kom tillbaka till Finland och berättade allt för pappa så frågade han:

  • Pappa: Åt du valköttet då?
  • Jag: Ja, jag hade ju inget annat val

Sedan skrattade vi gott då vi insåg att jag i misstag hade dragit ett torrt skämt! haha

Men tyävrr blev det inga levande valar denna gången. Måste dock berätta igen om den gången vi tog båten ut till ön Hitra när jag var barn så kom det faktiskt några späckhuggare och hoppade längsmed båten. Båten har nämligen stora fönster, och de råkade precis komma där vi satt. Min morbror har även varit med om att det först kom in en massa sill där var de bor och sedan en massa torsk vilka en stor flock valar i sin tur jagade. Hoppas på att det händer någon gång då vi är där. Tänk er att sitta i en öppen båt med en massa valar runtom som jagar torsk!!

-S

 

3 reaktioner på ”Livets och havets val

Kommentera / Leave a comment

