Back in Town

Är tillbaka i huvudstaden, som till och med bjuder på sol idag! Förutom att solen skiner för omväxlings skull är allting sig likt här. Kampen är fylld med energidryckslapande ungdomar som skriker, Sörnäs luktar fortfarande piss och folk går fortfarande arrogant in i en om man inte kastar sig åt sidan (trots att man går på rätt sida och har en massa saker man släpar på).

Under den senaste veckan har jag reflekterat en hel del över framtiden. Främst gällande jobb egentligen. Har tänkt mycket på att jag nog aldrig kommer bli riktigt lycklig om jag ska jobba under sådana förhållanden där jag inte känner mig riktigt hemma. Här tänker jag främst på språket, blir jag kvar i Helsingfors kommer jag alltid att få kämpa tappert, leva med att jag inte alltid kommer att hänga med eller missuppfatta, stå ut med blickarna en del ger en då de märker att man inte behärskar deras modersmål till 100 %, eller helt enkelt bara ta de jobb som finns.

För tillfället känns eget företag som det bättre alternativet, trots att jag vet att det är väldigt mycket jobb med det. Drömmen vore att få starta ett företag tillsammans med ett skönt gäng, och koncentrera sig på friskvård och upprätthållande. Att kunna erbjuda allt från fysioterapi, laser, skoinlägg, olika former av massage, fotvård och andra terapier i kombination med att hålla jumppor i syftet att stärka svaga muskler och upprätthålla funktion i förebyggande syfte ligger också högt upp. Jag tänker mig fräsha utrymmen med olika rum för olika syften samt en spegelsal för jumppor. Träningsredskap i form av främst gummiband, stora bollar och den egna korppen. Ett mångsidigt underlag, där kunden vet vad den får och är nöjd då den går hem. Jag skulle gärna hålla på med det här, gärna i hemstanden dessutom! Klientunderlaget skulle till största del vara svenskt, vilket skulle betyda att jag skulle kunna ge så mycket mera av mig själv då jag får tala mitt eget modersmål och verkligen vara mig själv. (Det är en trygghet, och det säger jag utav erfarenhet eftersom jag vet skillnaden mellan att jobba på finska och svenska. Och visst har jag lärt mig efterhand mer och mer, men det blir ändå aldrig samma sak.)

Dock vet jag inte om min idé skulle passa sig för en rätt så liten stad med omnejd!? Det lär jag aldirg få veta om jag inte vågar! Men innan det kan bli verklighet återstår en hel del, arbetserfarenhet, flere kortutbildningar, planering, lån, hitta en lämplig lokal osv osv… Det kräver så mycket att starta eget. Känns som så långt bort, och kanske en praktisk omöjlighet!?

Jag vet bara att det skulle göra mig glad på så många sätt. Utleva en av alla drömmar, i en omgivning jag tycker om.

Det var dagens dagdrömmande det. Borde ta mig ut i fin vädret och sedan handla inför dagens storkok av köttsoppa.

-S

Kommentera / Leave a comment

