Exklusiv intervju

—————————————————————————————————————–

Jag parkerar bilen bredvid ett näst intill oänligt gult staket och beger mig sedan mot det gula huset. Jag skall nämligen intervjua bloggaren och fysioterapeut studerande Silje som nyligen skrivit en del om livsbalans och livsstilsförändringar. En inglasad veranda möter mig samt en blå dörr. Dörrens tiffany konst vitnar om att jag kommit rätt, här håller glasmästarens dotter hus för tillfället. Efter att ha ringt på dörrklockan ett par gånger och ingen kommit för att öppna, bestämmer jag mig för att knacka på den blå dörren.

Dörren öppnas och framför mig står en lång och osminkad tjej i svarta leggings och en college. Hon ber mig stiga in och skrattar då jag frågar om inte ringklockan fungerade.

-Ringklockan har inte fungerat på säkert 20 år, eftersom mamma tog ut batteriet efter att ha ringt på den en första gång. Hon kunde nämligen inte tåla ljudet.

Vi går in i vardagsrummet var Silje tändt eld i den öppna brasan och sätter oss vid salongs bordet. Det rätt så stora bordet är täckt med artiklar, papper och anteckningar.

Så det är här du skriver ditt examensarbete ser jag.

-Jepp, här sitter jag dag ut och dag in. Börjar känna mig rätt mör om aktern kan man lugnt säga.

Visst stämmer det att du skriver om olika interventioner och metoder för hur man skall kunna motivera bl.a. kontorspersonal till fyisks aktivitet i arbetsdagen?

– Det stämmer. Det var ett mer utmanande ämne än jag väntat mig. Tydligen har man inte forskat så mycket angående kontors- och IT-personal, som exempelvis personer med diabetes eller andra sjukdomar. Innan jag hade samlat ihop relevant material hade flera veckor passerat förbi, trots aktivit arbete.

Jag förstår. Brukar du ha några kreativa pauser, vad gör du då?

– Haha jo, jag brukar lägga på någon låt på youtube för att sedan dansa runt och sjunga tills lungorna ger upp. Annars är inte dagarna så värst spännande just nu. Det mest spännande som hänt idag var då jag satt på golvet och väntade för att se om brasan skulle börja brinna eller inte.

Låter ju kul, kommer vi få se ett exempel i form av ett video inlägg i bloggen någon gång?

– Haha det hade varit en syn det! Men tror nog inte att jag ska delge mig av mina uppträdanden… Om inte någon frågar riktigt snällt!?

Du har tidigare nämt i din blogg att du försöker hitta ”en sund livsbalans”. Vad menar du med det?

– Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig själv, både på gott och ont. Den positiva sidan med det är att jag fått goda resultat genom hela skoltiden trots att jag bråttats med dyslexi. Men å andra sidan har jag svårt att lägga gärnser.

Hur menar du då?

-Ja, nå… Jag har väldigt svårt att tillåta mig själv göra roliga saker så att säga. Vi kan ju ta examensarbetet som exempel. Nu som jag skriver det, finner jag det svårt att inte lägga alla tid och energi på det. Till exempel får jag dåligt samvete så fort som jag gör något annat. Det jag vill komma fram till är att man måste veta var man ska lägga gränserna, för att uppnå en sund livsbalans.

Vad anser du vara en sund livsbalans då?

– Trots att jag har svårt att tillåta mig, så vill jag ju gärna hänga med min pojkvän, träffa vänner, träna och så vidare. För många är det säkert en självklarhet, det är det ju för mig också…MEN, för mig vore det viktigt att kunna finna en balans mellan dessa aspekter och dessutom inte må dåligt över det. Som min bästa väns mamma en gång sade till mig, ”Man behöver inte vara produktiv varje dag”.

Hur försöker du uppnå detta?

– Jag har börjat med att ta allt mer kontakt med mina vänner, även de jag inte sett på länge. Det har gått riktigt bra faktiskt. Nästa steg skulle vara att minst fem gånger i veckan utföra någon form av fysisk aktivitet i minst 30 minuter. Dessutom skulle jag vilja lägga till lite fler ”date nights” i vardagen. Men baby steps!

En liten fågel viskade till mig att du skall börja med life coaching?

– Ja, faktiskt! Dock kommer det ske via mail kontakt. En väninna av mamma i Sverige blir diplomerad Life Coach i oktober och hon behövde klienter. Så jag tänkte att jag skulle prova på det, kan va bra att få sina tankar omruskade lite.

Vad förväntar du dig av det?

– Jag vet faktiskt inte. Har inte läst så mycket om det heller. Vi har skickat ett par mail nu, och vi ska börja med så kallade livshjul. Antar att det är frågor jag ska svara på för att se var vi ska börja och vad vi ska koncentrera oss på i första hand. Tror det handlar om att få nya insikter om saker och ting. Känns riktigt spännande faktiskt.

Här avslutar jag intervjun, tackar och önskar Silje lycka till med examensarbetet och i sökandet av en sund livsbalans. Vi får säkert följa med henne i bloggen under vägen. Jag fick inte ta en bild av henne eftersom hon såg ”så rotin ut” för att citera henne själv, men fick dock lov att använda någon av hennes egna bilder.

—————————————————————————————————————–

-S

Kommentera / Leave a comment

