Höstmarknad

Nu har vi varit en sväng till höstmarknaden i Ekenäs och här sitter jag nu hemma i gula huset och samlar läsglädje med en kopp kanel kaffe. Barbie Girl spelas på Radio Vega, och jag tänker mig tillbaka. Minns hur höstmarknaden var årets högtid. I lågstadiet fick vi olika uppdrag så som att söka upp vad en stork marknadskringla kostar eller 10 liter lingon. Några mark fick man också ha med sig, det var så spännande att gå omkring där med sina uppdrag. Det kändes nästan lite vuxet tyckte jag, att gå där utan uppsyn av en vuxen och att få köpa något gott. Det som intresserade mig mest under marknad var alltid alla smycken, gick noggrant igenom allt. Då jag gick i lekis var det alltid mycket viktigt att jag fick den där stora, rosa ponny ballongen.

I högstadiet hade vi också olika uppgifter för att samla in pengar till skolan. Någon plockade svamp, andra hade hand om parkeringen eller var med i kören eller sålde bakverk i cafe tältet som en grupp hade bakat. Det var himla mysigt på något sätt. Jag valde alltid att jobba i cafe tältet, alla var så glad och trevliga. Då man inte jobbade fick man fritt gå runt på marknaden eller göra vad man ville, man var ju i princip ledig i två dagar förutom de timmarna man jobbade. I gymnasiet inföll alltid provveckan med marknaden.

Nu hade de inte min shock rosa ponny ballong, mest Hello Kitty och Angry Birds svävade omkring. Tiderna förändras..

Men fortfarande finns det en massa mystiska typer där!? En tant stod där i sitt karamell tält och små viskade med en mystisk röst till oss ”Kom och köp godis godis godis…” En ung man kom fram och sjöng ”Kasvaa ja kasvaa ja kasvaaa” medans han gjorde något märkligt med händerna…!? Killarna som sålde English Fundge var lustiga dock, men lite till mig blev jag dock då en kom fram och sa att det blir 1€/bild jag tog och så kom den andra fram och sade att det blir 7€ för att jag tagit sju bilder. När jag kom hem räknade jag bilderna och han var rätt nära, åtta bilder hade jag knäppt av deras fudge. Måste kanske åka tillbaka och köpa lite fudge, domvar ju trots allt trevliga och lustiga.

Och Holländarna! Deras tält måste vi gå förbi flere gånger, skulle så vilja gå fram och tala med dem, haha…

-S

9 reaktioner på ”Höstmarknad

    • It is :) Every autumn there s this market in our small town. It gets quite crowded, which is kind of nice since it gets veery quiet here during winter.
      Just out of curiosity, do you use google translate or is there a better translator? GT is sometimes really bad/funny.

      • I find Goolge Chrome to have the best translator so far. It is not perfect, but I’m so very glad that I am able to follow your blog using it. You have a wonderful way of celebrating your life. I enjoy visiting your blog – just to get a smile. Thank you!!!

Kommentera / Leave a comment

