Recept på Norska Sveler

Tänkte att jag slänger upp receptet jag följde då jag lagade sveler i söndags. Verkligen super enkelt att göra, och så otroligt gott.

Receptet hittade jag på snakk.klikk.no och på den sidan kan man faktiskt anpassa recepter efter hur många portioner man vill laga. Jag valde att laga två portioner och då såg receptet ut såhär:

  • 4 st egg// ägg
  • 2 dl sukker// socker
  • 6 dl kefir/kulturmelk// piimä (=surmjölk)
  • 8 dl hvetemel// vetemjöl
  • 2 ts natron// bakpulver
  • 2 krm salt //salt

Fremgangsmåte

Tradisjonsrik kaffemat spesielt på Vestlandet. Sveler er mettende, magre, rimelige og enkle å lage.

1 porsjon = ca 8-10 sveler
Visp egg og sukker godt sammen.
Tilsett melk og sikt i hvetemel blandet med natron og salt. Visp til en glatt røre.
La røren stå og ”svelle” i 15-20 min.
Stek på takke eller i panne.
Legg en øse/stor skje med på takke eller panne. Jevn eventuelt røren ut med skjeen. Stek svelene lys brune på hver side ved middels varme. Henger svelene fast i panne/ takke, smelt litt smør og ha i røren.
Server med syltetøy og ev rømme .På den tradisjonelle måten avkjøles svelene og smøres med smør og serveres med sukker eller skiver av geitost.

Vispa äggen och sockret ordentligt ihop. Tillsätt piimän och lägg till lite av vetemjölet åt gången som tidigare blandats med salt och bakpulver. Vispa ihop allting till en slät röra. Bli inte orolig om smeten verkar tjock, den ska vara det. Jag hällde dock lite piimä till i smeten. Sedan är det bara att ösa en skopa i stekpannan och eventuellt jämna ut den om smeten inte vill spida sig i pannan. Jag lade en liten klick smör i pannan då jag stekte den första svelen -men jag tror inte det behövs… De andra stekte jag utan smör, och då fåst en jämnt och brun yta. Då den ena sidan av svelen fått en brun och fin färg ska man svänga den och steka andra sidan.

Svelerne kan serveras med sylt och rømme (typ lite liknande som creme fraiche). Traditionellt sätt ska de svalna och så serveras med smör och socker eller smör och en skiva getost. Själv tycker jag bäst om att äta dem bara som de är, kall eller varm spelar ingen roll, eller med lite pudersocker.

Om ni provar på receptet får ni gärna berätta vad ni tyckte om mina favoriter!

N j u t

-S

4 reaktioner på ”Recept på Norska Sveler

Kommentera / Leave a comment

